LIVE
Muziek afbeelding

Grootste steden willen 30-weg en vragen kabinet hulp

  Grootste steden willen 30-weg en vragen kabinet hulp


De vier grote steden vragen het kabinet en de Tweede Kamer op bijna alle stadswegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen. 

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag doen hun oproep in een brief aan het kabinet en de Tweede Kamer. Het verminderen van de maximumsnelheid heeft als doel dat het aantal ongevallen verminderd. De steden willen ook licht elektrische voortuigen zoals e-steps en speed pedelecs niet meer op het fietspad laten rijden. Deze zullen voortaan op de rijbaan gedirigeerd worden.

Al ruim 20 jaar is de 30-kilometer regel in opmars. Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) tonen aan dat het aandeel 30-kilometerwegen binnen de bebouwde kom tussen 1998 en 2008 toe van 15 tot 70 procent wat een enorme stijging is. Verschillende steden waaronder meer Leiden en Goude beslisten eerder al om de maximumsnelheid te beperken tot 30 kilometer per uur.

IN de vier gemeenten geld voor de helf van de wegen al een 30 kilometer per uur als maximumsnelheid, schrijven ze in de brief voor het kabinet. Volgens verschillende gegevens vindt in deze steden ongeveer 80 procent van de ongevallen plaats op wegen met 50 kilometer per uur als maximumsnelheid.

Minder lawaai en veiliger verkeer

Vorige week heeft Amsterdam bekend gemaakt dat ze op de helf van de wegen een 30 kilometer per uur maximumsnelheid willen plaatsen. Het zou het verkeer veiliger moeten maken en er zou minder lawaai moeten zijn, schrijven ze in een persbericht. ‘We willen een stad zijn waarin kinderen veilig naar school fietsen en lopen. En waar ook ouderen met plezier de fiets blijven pakken. Een lagere snelheid helpt daarbij.’

Steden kunnen niet zomaar op alle wegen de snelheidslimiten aanpassen, op 30-kilometerwegen is het aanleggen van snelheidsremmende maatregelen, zoals verkeersdrempels en wegversmallingen, op dit moment verplicht. De steden willen de maximumsnelheid op grote verkeersaders kunnen verlagen zónder deze maatregelen, zodat hulpdiensten nog altijd op tijd ter plaatse kunnen zijn. 

Volgens de SWOV levert een verlaging van de snelheid tot 30 kilometer per uur ‘een aanzienlijke veiligheidswinst’ op. Volgens bepaalde gegevens kwamen er in 2020 610 mensen om in het verkeer. Het grootste deel van de dodelijke verkeersongelukken vond plaat op de 50-kilometerwegen binnen de bebouwde kom: ruim een kwart van alle verkeersongelukken

Ze hopen als een deel van de 50-kilometerwegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur krijgen mensen zich beter aan het limiet houden zodanig het aantal verkeersongelukken binnen de bebouwde kom daalt met 22 tot 31 procent lieten de steden weten.

Nadelen van deze maatregel

De nadelen van de maatregel zijn een slechtere doorstroming en reistijd voor het verkeer en een afnemend rijcomfort, volgens de stichting.

Ook andere landen in Europa leggen snelheidslimieten op. Onder meer besliste Parijs de snelheid in vrijwel de hele stad te verlagen naar 30 kilometer per uur. Enkele straten bleven gespaard van deze maatregel. Ook Brussel besliste sinds dit jaar de 30 kilometer regel in te voeren met uitzondering van toeganswegen.

Geschreven door Tibe Strypsteen


Opmerkingen

U moet ingelogd zijn om een opmerking te plaatsen